Fly!

     by Terminal Reality    

 

Fly! görs av ett företag som heter Terminal Reality. Deras mål är att göra en simulator som är optimalt realistisk. I sitt grundutförande innehåller den fem olika civila flygplan; 2 stycken enmotoriga propellerplan (bl a klassikern Cessna 172), ett tvåmotorigt vanligt affärsplan och ett tvåmotorigt turbopropplan (Beech King Air) samt slutligen ett tvåmotorigt affärsjet (Hawker 800XP).

Låt oss först jämföra med X-plane, när det gäller instrumentbrädan. I X-plane så finns de viktigaste instrumenten med, men av praktiska skäl (man vill se huvudinstrumenten samtidigt) kanske de inte sitter exakt där de sitter i verkligheten. Dessutom finns inte takpaneler eller instrument i sidorna. Inte heller ser instrumenten exakt likadana ut som i verkligheten (även om instrumenten i X-Plane ser betydligt bättre ut än tidigare i den senaste versionen av X-Plane -- se mina sidor om denna simulator). I Fly! så är instrumenteringen exakt efter verkligheten. Tittar man upp i taket, ja då finns alla instrument där som finns på det riktiga planet. Mätarna visar korrekta värden. Startar man motorn, så ser man hur generatorn börjar ladda batterier etc. Man kan trycka på knappar och vrida på rattar med hjälp av musen (det kan man också i X-plane och Falcon 4). I X-plane och Falcon 4 (det gäller inte i PC-versionen av Falcon -- se sidorna om denna simulator) är motorn igång när man kommer in i simuleringen medan man i Korea startar motorn genom att dra på lite gas. Inte så i Fly!. Man kan visserligen göra en snabbstart genom att trycka på "E" på tangentbordet, men då går simulatorn igenom varje moment av starten och talar om precis vad den gör. Men man kan ockspå starta manuellt med hjälp av checklista. Och då går det till exakt som då man startar det verkliga planet.

Tittar man åt sidorna eller bakåt så ser man inredningen i planet precis som i verkligheten (det gäller i viss mång också de övriga simulatorerna men i Fly! är det extra tjusigt). Fly! påminner mycket i sin grund om X-plane. Man gör färdplaner, man pratar med ATC (traffikkontrollen) och där finns flygplatser och radiofyrar i tiotusental. Landskapet kanske på sätt och vis är bättre än X-plane men flygkänslan är det definitivt inte. Till en del kan det bero på att simulatorn kräver så mycket att inte ens min Mac G4 räcker till. Så vi får väl se hur det funkar när nästa datorgeneration kommer om något år.

Precis som i X-plane kan man göra egna förbättringar av landskap och flygplatser och man kan även göra egna flygplan om man hackar sig in i programmet (inte lika lätt som i X-plane där detta är en del av programmet). Vädret kan ställas in och även här finns "real weather", där programmet hämtar det verkliga vädret från väderdatabaser på Internet. Vädereffekterna är dock inte lika verklighetstrogna som i X-plane.


En Hawker 800XP affärsjet flyger in över en stad

Något som däremot är mycket bra gjort i Fly! är molnen. När jag ser riktiga moln brukar jag säga att dessa nästan ser lika realistiska ut som i Fly!. Men skämt åsido så är molnen helt fantastiska. Att flyga kvällstid i uppspruckna låga moln och se ljusen från en storstad skymta fram i gliporna är faktiskt oerhört tjusigt.

Vid ett tillfälle hade jag faktiskt förmånen att få flyga MD-80 simulator på SAS Flight Academy på Arlanda under några timmar. Dessa simulatorer, som kostar i storleksordningen 100 miljoner styck är ju helt fantastiska, där även acceleration och inbromsning upplevs. Ändå har faktiskt simulatorer som Fly! och liknande bättre grafik än vad proffssimulatorerna har. Däremot kan man ju självklart inte jämföra övriga prestanda, som efterliknande av det riktiga planets egenskaper etc.


Vy inifrån Hawkern i föregående bild

På samma sätt som när det gäller X-plane så finns det tredjepartstillverkare av mjukvarutillägg till Fly! En sådan är Precisions Manual som gör en Boeing 757 (ett mycket vanligt trafikplan) som s k add-on till Fly!. Man kan välja mellan ett antal olika flygbolagsfärger.


En Boeing 757 i Uniteds färger under landning med full klaff ute


Instrumenteringen i taket på Boeing 757 sedd i simulatorn

757:an från Precision Manuals kostar ca 25 dollar att köpa till och kan tankas hem direkt på nätet. Med denna simulator så följer en manual, i PDF-format på ca 200 sidor (som man bör skriva ut, eftersom den behövs under flygningen). Manualen är skriven av flygkaptener som flyger Boeing 757. Vid motorstart följer man punkt för punkt manualen och en fullständig uppstartning tar ca 20 minuter innan man kan börja taxa ut på banan. Bortsett från några detaljer anser jag det här vara den kanske ultimata simulatorn för den som vill få en verklig bild av vad som försiggår på flight deck under en flygning. Piloter är dock inte så förtjusta i den här typen av simulator, eftersom de menar att terrorister kan lära sig flyga verkliga trafikplan på det här sättet för att sedan använda detta vid flygkapningar (Obs! detta är skrivet före den 11/9 2001 -- efter detta datum har problemet blivit oerhört mycket mer aktuellt).

Ett sista tips. Köp endast Fly! om du har en mycket kraftfull dator med ett mycket kraftfullt grafikkort och mycket, mycket RAM!!!!!!! Har du en dator som är ett par år gammal kan du glömma Fly! Du kommer inte att kunna köra Fly! alls (trots att Terminal Reality påstår det)!!! Lita på mig, jag har provat!

Som jag påpekade i inledningen om flygsimulatorer så har det kommit en senare variant av Fly!, som går under namnet Fly II. Den innebär en rejäl uppgradering i många avseenden, men dessvärre till priset av att den kräver mycket mer datakraft. Macversionen är helt oflygbar på även de kraftfullaste Macar. Macoteket har t ex tagit bort Fly II från sitt sortiment på min inrådan. Hur Fly II fungerar för PC kan jag inte uttala mig om. Eventuellt kommer jag att testa. Och då återkommer jag med ett omdöme.

 

Fly!'s hemsida
Precision Manuals hemsida

Tillbaka till Flygsimulatorer